In de complexe IT-landschappen van nu moet je eerst kennis verzamelen, voordat je aan een nieuw IT-project kunt beginnen. Je hebt namelijk bijna altijd te maken met een draaiende operatie, een IT-afdeling die met meerdere dingen tegelijk bezig is en een legacy aan bestaande applicaties en backend-systemen. Dat levert complexe projecten op. Hier bij Enrise specialiseren we ons in dat soort projecten. We hebben dan ook een eigen methode ontwikkeld om ze aan te vliegen. Onze aanpak begint met een discovery phase.
Waarom een discovery phase onmisbaar is voor ieder nieuw IT-project
Het doel van de discovery phase is om een duidelijk en gedetailleerd begrip te krijgen van wat er gebouwd moet worden en waarom. Dit helpt bij het definiëren van de projectomvang, het prioriteren van functies en het identificeren van mogelijke risico’s. Het resultaat is vaak de basis voor een solide project(planning) en belangrijke (ontwerp) beslissingen. Dit zorgt ervoor dat iedereen in het team op één lijn zit en het vermindert de kans op misverstanden en kostbare herstelwerkzaamheden later in het project.
We doorlopen hierin drie stappen.
- Onderzoeken
- Adviseren
- Aanpakken
Kijktip: Enrise Business Talks
Tweeluik over de discovery phase
Dit is de eerste aflevering vertellen Steven de Vries (software architect) en Michel Harskamp (sales professional) hoe de discovery phase het draagvlak binnen je organisatie kan helpen vergroten.
In de tweede uitzending duiken we nog dieper in de discovery phase. Want hoe werkt het? En wat hou je er aan over? Naast software architect Steven dit keer developer Jeroen Groenendijk. “Je weg naar het succes wordt duidelijker. We bepalen niet alleen wat er moet gebeuren, maar eigenlijk ook of het wel kan” aldus Jeroen.
Sprint 0
Een Sprint 0 levert meer dan alleen een scope. Je kan na een Sprint 0 het volgende verwachten:
- Het in kaart brengen van afhankelijkheden;
- Een verdiepend onderzoek (naar bijvoorbeeld: cms, koppeling, tooling, etc.);
- Een ingeschatte product backlog met epics en user stories;
- Burn-up chart met sprints en product roadmap ingedeeld in releases;
- Architectuurschets van het platform;
- Customer journeys, mock-ups, interaction designs en/of wireframes;
- De inschatting van het budget voor MVP met Magic Estimation.
Tijdens een voorbereidende Sprint 0 stelden we samen met Big Green Egg een Product Vision Board op. Je leest er meer over in de case die we schreven.
Ook in de case van PitmasterX vind je een goed voorbeeld van het effect dat de Discovery Phase heeft op je project.